Det är alltid någon annans fel!

Kan nån fort repetera för mig vad som riktigt hänt? STX Finland söker om 50M€ lån av staten, men får knappa 50M€ i stöd (som inte behöver betalas tillbaka) istället. Och nu är det bara statens fel kryssaren gick till Frankrike?

Visst är det fint att sannfinländarna gör en interpellation, men tror någon faktiskt det är annat än teater? Vi kommer ändå aldrig i en interpellation få utrett varför beställningen gick till Frankrike. Tänk om fransmännen gav en bättre offert med någon annan morot än den sista miljonen?

Och varför kan STX Finland inte låna från den fria marknaden? Visst, räntan är högre, men nu med stödet så hade de inte behövt låna mera än typ 5-20 miljoner. Lite beroende på hur noga man räknar med vart pengarna hör.

Och visst är det synd staten inte kunde köpa 20 000 manarbetsår för 50M€. Men i något skede måste man också börja överväga hur mycket staten kan stöda olika företag utan att konkurrensen blir snedvriden. Och varsvindustrin är redan av hävd en väldigt snedvriden bransch. Det finns ju också en sannolikhet en del av manarbetsåren hittar annan sysselsättning. Tyvärr så innebär inte en 50M€ satsning nu att det finns fortsatt arbete för varvsarbetarna. Arbetet kommer alltid ett fartyg i taget. Skall man då alltid stödja varje manarbetsår med c. 2000€? Jag hade inte haft något emot ett sådant stöd som arbetsgivare.

Annonser
Det här inlägget postades i politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s