Genus i foto i tidningar i Svenskfinland

Genusfotografen bloggar om genus i bild. Främst om misslyckanden. När jag läste dagens (25.4.2013) HBL insåg jag det nu är min tur dra ett strå till stacken.

HBL kira+kira

Fucking blow me! Eller är det kanske bara för mig som tankarna börjar röra sig under bältet? Om meningen var man skulle tänka på mat och yrkeskunniga kockar så tycker jag fotografen missade ”en aning”. Och hade de inte ens kunnat få ha ögonen öppna? Det enda HBL får plus poäng för är att bilden faktiskt har något att göra med artikeln.(*)

Jag har inte tidigare reagerat på bilder i HBL. Jag hoppas det här är undantaget som bekräftar regeln.

martha_pärm

Av pur nyfikenhet tittade jag på tidningen Martha och hur de lyckats med genusproblematiken. Föga förvånande har de främst kvinnor på pärmen. Den enda mannen på pärm den senaste tiden får stå i en dörröppning och se maskulin ut. (Samma tidning behandlar könsroller). Kvinnorna figurerar ofta med sina(?) barn runt sig. Men varför kan inte en hel familj figurera på pärmen? Varför är familj alltid mamma+barn i Martha? Varför inte mamma-pappa-barn, mamma-mamma-barn eller mamma-pappa-mamma-pappa-barn? Som tur är bilderna oftast inte tagna uppifrån. Pärmbilderna finns på Facebook.

Sen är jag inte så bra på andra finalndssvenska tidsskrifter. Nya Argus verkar ha en del pärmar på nätet. Jag kan inte hitta så mycket att klaga på där. Om det är medvetet eller omedvetet av dem vet jag inte.

(*) Ja, jag blev lite sur över den här artikeln i BBL. De må vara lagligt låna in den där bilden, men ”bilden har inget med händelsen att göra”-journalistik är inte något de finlandssvenska tidningarna överlever med.

Det här inlägget postades i arg, foto och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Genus i foto i tidningar i Svenskfinland

  1. Mats skriver:

    .
    Vad det gäller bilden från HBL måste jag säga att jag reagerade annorlunda. Tyckte det var bra att de inte viftade med skumpaflaskor. HBL tog i mitt tycke ett ansvar och inte i bild behandlade att man måste dricka för att ha kul.
    Men när du nu tog upp det så ok. Visst har du rätt att bilden KAN tolkas till aktiviteter under bältet.
    Hur du skulle du förresten ha arrangerat bilden för artikeln?

  2. bakpappa skriver:

    Inte efterlyser jag några skumppaflaskor. Vad jag prostesterar mot är att man här på bild inte presenterar vad de gör, utan att de med ögonen fast får stå och blåsa. Det finns helt enkelt väldigt (ofta omedvetna) schabloner för hur män och kvinnor skall framställas på bild. Nu har fotografens mening säkert inte varit att förringa kvinnorna, tanken har säkert varit att de skall framställas positivt.

    Om jag fått arrangera bilden så hade jag hoppeligen tagit med vad de gör. Dvs. de hade fått presentera eller laga den mat de föreslår man skall äta på wappen.

    Visa mig den artikel var två manliga kockar står och blåser såpbubblor och serpentiner med slutna ögon…

Kommentera

