Smink och sånt…

Charlotte på bloggen Hit och dit och tillbaka igen hade ett intressant inlägg om att sminka sin egen flicka. Gå och läs hennes blogg!

Jag tänkte ge ett svar till, men jag svävade iväg så långt från ämnet att jag lägger in det här istället. Och så får jag lite bloggat också. Kanske jag får blodad tand igen?

Argumentet mot smink brukar vara att kvinnor måste sminka sig för männens skull. Ja det finns säkert en massa puckon till män som kräver deras kvinnor skall vara fina och sminkade. Ja det finns en massa puckon till män som skaffar sig fru som ett prydnadsföremål. Ja, det är värt protestera mot det. Men det är i mitt tycke ändå inte vardagen här i Finland.

Så om man ser på vad smink innebär i Finland? Är kritiken mot smink egentligen en kritik av symptomet, inte problemet? Frågan är egentligen om man lagar sig fin för en möjlig partner (eller kamratkrets (*)) eller för sig själv? Och det stora problemet är att när man lagar sig fin för sig själv så uppfattar många att man gör det för potentiella partners?

Moralfjant menade kvinnor sminkar sig för att göra sig knullbara. Ja, det stämmer säkert. Män lagar också upp sig för att öka sin knullbarhet. Med tanke på att knullbarhet egentligen handlar väldigt mycket om det yttre så är det kanske inte ens så konstigt?

Problematiskt blir sminkandet först när man inte duger utan smink, när gruppen kräver man skall vara knullbar. Nog är de flesta knullbara som de är och smink förändrar det inte. Men med smink försöker man öka sin knullbarhet i sin egna utvalsgrupp. Man vill ju inte bli knullad av vem som helst! Och då antar man den som är mest knullbar får välja först.

Sedan är det ju lite paradoxalt man vill öka sin knullbarhet genom att sminka sig. Men samtidigt kräver man av andra de också skall sminka sig, dvs. öka sin knullbarhet. Är inte det lite motsägelsefullt att villa vara knullbarast, men samtidigt förämra sina egna möjligheter genom att kräva andra sminkar sig?

Kan någon genusmedveten som råkar läsa det här förklara varför det är värre att kvinnor sminkar sig knullbara än att män lagar sig knullbara? I grund och botten tycker jag det är fritt fram att laga sig knullbar för var och en. Bara man är medveten om det. Problemet är när man sedan behöver ett målat skal för att känna sig bekväm, oberoende av om man söker knullbarhet eller inte.

Och är det politiskt inkorrekt säga den som väljer partner enligt knullbarhet är ett pucko och de förtjänar varandra?

Om en kvinna känner sig fin när hon pyntat sig i ett par timmar och valt kläder lika länge. Är det då fel om jag känner mig fin när jag tagit en dusch och drar på mig en kragskjorta? Säger det något om samhället eller bara om just oss två som individer? Känner hon sig finare än jag?

(*) Jag tycker egentligen det är värre om man sminkar sig för att accepteras i gruppen än för att höja sin ”knullbarhet”.

Det här inlägget postades i flum, Jämställdhet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Smink och sånt…

  1. Charlotte skriver:

    Och allt jag sitter och tänker på när jag läser det här är varför måste man protestera mot att kvinnor gör sig fina för män men inte mot att män gör sig fina för kvinnor?

    Det, och ”wow han lyckades skriva knullbar helt sjukt många gånger”.

  2. bakpappa skriver:

    Ja, jag kunde kanske ha sagt det med färre ord? Men om du förstod jag protesterade mot att kvinnor gör sig fina för män, men tycker det är ok män gör sig fina för kvinnor så har jag uttryckt mig väldigt otydligt.

    Om jag nu skall protestera mot något så skulle det vara mot påståendet att kvinnor gör sig fina bara för män. Jag tror kvinnor gör sig fina för män, kvinnor och sig själva. Och ibland är det ett problem. Och vice versa för män. Världen är inte speciellt svartvit här i Norden.

    Jag tyckte knullbar var så bra just här. Och egentligen ser jag inget problem med att man framhäver sin knullbarhet om man vill knulla. Att knulla (ansvarsfullt) är bara bra!

  3. This: http://moralfjant.blogg.se/2013/may/detta-med-kvinnor-som-forsvarar-sin-ratt-att-sminka-sig.html

    Jag tror inte heller att det handlar om att kvinnor gör sig fina enbart för män. För varför skulle då kvinnor sminka sig när de går på tjejmiddag? (Om vi antar att det ä heterokvinnor förstås).

    P.S. Jag hatar alla form av utseendehets, både bland män och kvinnor. Men eftersom den drabbar kvinnor värst är det som jag skriver mest om.

    • Bakpappa skriver:

      Jag kan inte heller tåla utseendehets. Jag tyckte t.o.m. jag med mitt utseende en tid tog avstånd från det tills jag insåg även avståndstagande från utseendehets är en egen sort av utseendehets.

  4. Mats skriver:

    Knullbar. Hmm. Tja. Inte väl ett ord som jag direkt skulle använda då jag duschar, rakar plytet, fixar till håret, putsar skorna, stryker skjortan, knyter slipsen och drar på mig kostymen inför ett möte. Självsäkerhet, respekt och förtroende är väl de ord som ligger närmast till hands. Jovisst skall man dra in det sexuella så får man ta det till det kinkyga och tala om dominans. Kläder och polerandet av fejjan är dock inte allt. Motion och kosthållning är också en viktig del. Genom mitt yttre kan jag hjälpa till att rasera motpartens försvarsmurar och t.om. ta kontrollen över diskussioner. Jag avväpnar dem.

    När jag nu tänker på saken så finns det ju en hel del liknande drag i att göra sig knullbar för en kväll i raggningssvängen (tror jag, slutade med det i medlet av 1990 talet) som att ragga upp kunden för en ekonomisk svängom. Det yttre, sin egen förning, lyhördhet, innehållet i det man säger, framförandet av det man säger samt ett begärandet av ett kontrakt. För nog blir knullet dåligt (eller inget) om man klär sig i skitiga jeans och wifebeater skjorta och har håret på ända när man raglar fram till den ursköna hen, skiter i vad hen säger, sluddar fram sina egna väl innövade klyschiga raggningsrepliker och sedan står som ett fån och väntar att den sköna hen skall hänge sig åt lite vågad sängmambo.

    • Bakpappa skriver:

      Ja, men det där fungerar enbart med ens likar. Det finns ännu många branscher var kostym och slips är vardag. Men i många fall har man också lämnat bort dem och där blir igen kostym och slips (i varje fall för mig) ett tecken på svaghet. Dvs. något den som inte har tillräckligt med självsäkerhet och kunskap tar till för att försöka övertyga motparten. Så för mig kan kostym&slips rasera förtroendet. Dvs. för mycket gör en ”billig”.

      Så då är vi tillbaka i att man måste ”klä” sig enligt tillfället. Och då har vi samhället där och ställer krav på hur vi skall se ut. Och nog är det väl lite galet om man med puder och fjädrar tar kontroll över en situation som egentligen kräver kunnande?

      Men du har rätt i att kosthållning och motion också spelar en roll. De flesta har förhandsuppfattningar om en person enligt personens BMI och fysik…

      • Mats skriver:

        För mig själv gäller jeans, skjorta och kavaj. Har dock en svaghet för slpisar, kravatter och scrfar vilka ju givetvis bara är koketteri. Hur som helst gäller alltid klädsel enligt tillfälle. Destoaktat håller även den gamla tumregeln: Bättre överklädd än underklädd. Vet jag inte vilken situation jag hamnar i är det bäst att satsa lite extra dock inte för mycket.

        Käder är ju sedan dock bara en del av klädseln. Hur man för sig och bär kläderna står för minst 80% av klädsel, utstrålningen. Trivs man inte i t.ex.en kostym syns det genast och det är då som självsäkerheten blir raserad och man har svårt att föra fram sina tankar och idéer. (Lite som jag just nu, men det har mera att göra med trötthet.)

        Oberoende av hur man klär sig skapar man en bild av sig själv, helt som du själv konstaterade i ett tidigare svar. Att vara medvetet ned dressad (eller ointresserad av hur man klär sig) är också en kädstil, ett val.

Kommentera

