Super-Mimmi i K-Rauta Järvenpää

Charlotte hade ett inlägg om ”lätt” sexistisk reklam som K-rauta Järvenpää kör med. Damen i fråga syns bättre på bild i Charlottes foto ur en reklam. På något sätt hade jag kunnat förstå om män i övre medelåldern som jobbar i en järnaffär hade tyckt det var roligt. Men förvåningens finger placerades i häpnadens mun när jag insåg K-Rauta i Träskända har en kvinnlig VD. Att sedan inse marknadsföingschefen i paraplyorganisationen Rautakesko också var en kvinna fick mig att höja på ögonbrynen.

Image
Bilden lånad från K-Rauta Järvenpääs framsida

Jag kan uppriktigt inte förstå hur man inte ser en datoranimationsbimbo med överstora, yppiga och toppiga bröst, minimal midja och kilometerlånga extremiteter som problematisk. När man sen ännu klistrar på ett ansikte med papiljotter i håret så kan jag inte annat än undra hur det skall representera K-Rautas kunder. Kvinnor lär den knappast locka till sig. På något sätt hoppas jag de försökt framhäva en kvinna kan vara VD i K-rauta, men att de bara totalt misslyckats med utförandet. Deras maskot heter Super-Mimmi ser jag idag.

Sagt och gjort tog jag kontakt:

Aihe: K-Rauta Järvenpään ”supernainen”

Terve,

Voisitko vähän avata minulle miten olette ajatelleet teidän mainoksissa esiintyvän ”supernaisen” kanssa? Onko tarkoitus että hän kolahtaa hyvin teidän asiakkaisiin, oletan suurimman osan olevan miehiä? Tai onko takana vain joku juttu joka ei yhtään avaudu minulle? Minun mielestä kyseinen ”supernainen” on erittäin seksistinen ja alentava naisia kohtaan. Sinäänsä myös miehiä kohtaan, jos tuolla on tarkoitus lisätä kiinnostusta teidän liikkeeseen.

Liitteenä kuva mainoslehdestä ja kuva K-rauta Järvenpää yhteystiedot sivulta.

Ystävällisin terveisin,
”Bakpappa”

Först, redan följande dag, fick jag svar av VD:n. Tydligen såg hon inte direkt något problem med Super-Mimmi. I varje fall inget hon vi kommentera publikt. Lite besviken är jag hon inte alls kunde motivera sin reklam.

Hei!

Kiitos palautteestanne! Mainontamme ei ole tarkoitus loukata ketään. Tulemme käsittelemään asiakaspalautteenne markkinointityöryhmässämme. Kaikki asiakaspalaute on arvokasta, oli se sitten risua tai ruusua. Kiitos Teille yhteydenotostanne!

Hyvää joulun odotusta Teille!

Ystävällisin terveisin

”VD för K-rauta i Järvenpää”

Ett par timmar senare fick jag ett svar av Rautakeskos VD, inte marknadsföringschefen som jag mailat. Imponerande nog är även Rautakeskos VD en kvinna.

Hei ”Bakpappa”

Kiitos palautteestasi koskien K-rauta Järvenpään markkinointia. Pahoittelen, mikäli olet kokenut mainoksen loukkaavaksi.

Teemme K-rauta-ketjussa kaikille kaupoille yhteistä markkinointia, minkä lisäksi yksittäinen kauppa voi markkinoida kauppakohtaisia etuja. Kauppakohtaisen markkinoinnin toteuttamisesta on kauppiaille annettu ohjeet. Tarpeen mukaan kauppakohtainen markkinointi voi olla räväkkääkin ja huumoripitoista. Tässä kyseessä oleva ilmoitus ei kaikilta osin vastaa markkinoinnin periaatteitamme. Olen käsitellyt asian kauppiaan kanssa.

Mukavaa Joulun odotusta!

”VD för Rautakesko”

Det här var ett lite bättre svar. Jag håller helt med om att reklam skall få vara fräck och humoristisk. Men då måste man träffa prick och inte missa grovt. Jag är dock glad de anser reklamen inte helt följer deras regler för marknadsföring. Jag hoppas det att hon behandlat saken med köpmannen betyder reklamen försvinner. Eller att de ens också inför en lättklädd Super-Mauno med grym bula i mellangärdet och papiljotter i håret. Vill dock minnas de på framsidan inte ännu i början av veckan hade en reklam med Super-Mimmi.

Framtiden får utvisa om de gör något åt reklamen eller inte.

Notering | Det här inlägget postades i arg, Jämställdhet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Super-Mimmi i K-Rauta Järvenpää

  1. mikaela skriver:

    det är intressant hur responsen ofta lyder något i stil med ”det är synd att du känner så” istället för att erkänna att yeps, we screwed up..

    • bakpappa skriver:

      Jo och butikens svar var väl närmast ett politiskt korrekt sätt säga jag och de är av olika åsikt. Och även VD:n för Rautakesko måste infoga ett ”kaikilta osin”. Så man kan ju undra om det var papiljotterna eller de överstora brösten som ryms innom ramarna för deras marknadsföring…

      Och för all del så får butiker säkert en hel del reklam som är osaklig. Kanske Charlotte och jag är de enda som tycker reklamen är osmaklig.

      Reklambyrån som gjort reklamen verkar ha varit in på min LinkedIn profil. Så nu har jag lite lust maila ifrågavarande person och undra hur de riktigt tänkte. Det är nu en vecka sedan de svarade på min fråga och Super-Mimmi är lika kurvig och papiljottig nu som då. Man kunde ju tycka ingen reklam är bättre än dålig reklam, men tydligen inte.

Kommentera

