Hän – eller ännu en åsikt om hen

Jag tycker hen är ett bra pronomen för den (hups, vi har redan ett könsneutralt ord!) som varken känner sig som han eller hon. Det är ett semibra pronomen när könet är okänt, främst för att texten ibland blir smidigare i skrift. Hen är ett uselt pronomen i den feministiska kampen (eller vad man nu vill kalla den).

Finskans ”hän” har nog inte gjort mycket för feminismen. Om ”hän” skulle fungera så bra så borde Finland vara fruktansvärt mycket mera jämställt än Sverige. Fast finnarna säger ”hän” så sätter de ändå ett stereotypt kön på personers vars kön är okänt. Så hen tar på inget sätt bort förhandsuppfattningen om kön. Finskan är ett levande bevis på det?

Idag läste jag senaste nummer av Astra. Riktigt intressant läsning, men ibland störs jag över hur patriarkatet är det lätta svaret till alla problem i samhället. Och så störs jag över när någon specifikt konstruerar sin text för att kunna använda hen. Men det sista är kanske närmast mitt problem?

För intresseklubben noterade jag också en stor del av serierna i Astra stilmässigt går i samma stil som många av Basses. Eller så läser jag bara för lite moderna serier?

Skulle jag få bestämma, så skulle det finnas ett hen för den som varken känner sig som hon eller han. Och ett till pronomen hän(?) som då skulle betyda han eller hon. Jag tror dock det är våra uppfattningar om könsroller vi måste motarbeta, inte dölja dem bakom ord.

Det här inlägget postades i Jämställdhet, Ugh, Bakpappa har talat!. Bokmärk permalänken.

Kommentera

